Mefistos Bröder Le Slip Shylock Lantmännen Payback
Och så min egen musik ...

Paria
1982 - 1984

Tillbaks till 1982

Tillbaks till 2004, återträffen


Tillbaks till 1983

Tillbaks till 1984

Till registret

 Flaskpost - Boken om allt - En hemsida av och om Peter Oltersdorf

    Paria

    • Anders - Trummor
    • Kristian - Saxofon, gitarr
    • Per - Orgel, tamburin, sång
    • Peter - Bas
    • Jag - Gitarr, sång

      Gröna länkar Låttitel (mp3) tar dig till musiken

(Perplex) Paria
Sett ur min synvinkel var Paria en syntes av två band, dels av kretsen kring Melker, dels av det gamla Mefistos Bröder ifrån Kungsängen. Parias födelseplats var gillestugan i Kristians och Kalles föräldrahem i Kungsängen. Varken det faktum att Lill-Erik inte längre fanns ibland oss, eller det faktum att Mefistos Bröder sen ett och ett halvt år var historia, hade fått de andra att sluta spela. Anders och Kristian, ihop med den ena eller andra kompisen ifrån Kungsängen med omnejd, fortsatte sina musikaliska äventyr. Min sorti ur Shylock, samt mitt nesliga entledigande ifrån Le Slip, hade gjort mig bandlös, vilket fick mig att repa ihop med dem lite då och då.

Tidsmässigt bör det här vara någon gång under hösten 82. Kristians och Kalles hus var i praktiken en ungdomsgård, som en löslig samling människor mer eller mindre hade som sitt andra hem. Jag var en av dem. Andra huvudrollsinnehavare var Mia, Bele, Harre, Anders med flera. Ibland dök de två Håkan upp. Ibland var de till och med nyktra. De två Håkan var båda intelligenta unga män, eller snarare män i vardande. Båda var rappa i käften och inte så lite ironiska, men den största verbala talangen hade nog ändå SIF-Håkan. SIF var inte bara den vedertagna förkortningen för det svenska industritjänstemannaförbundet, utan det stod också för "Svenska Intresseföreningen".

Varje longör, oväsentlighet, banalitet eller på annat sätt trist eller ointressant framställning ifrån någon i vänkretsen häcklades omedelbart av de två Håkan, i synnerhet av SIF-Håkan - och bemöttes regelmässigt med ett torrt, lakoniskt och uppenbarligen ironiskt anti-konstaterande: "INTRESSE!!" De var roliga, fast packade var de en smula jobbiga ockå. SIF-Håkan kom senare att skriva en del texter till punkbandet Pojfan trilskas.

Annars krökades det i stort sett aldrig i Kalles och Kristians föräldrahem, däremot dracks det te, det dracks nåt så inihelvete med te! Detta te bryggdes i en vanlig kaffebryggare och hade en dubbel effekt; dels lossade det tungans band, dels blev man väldigt kissnödig. Tiden, dessa år, i köket i det röda huset i Kungsängen minns jag som ett enda långt samtal, avbrutet av ständiga kisspauser. - Detta var tegänget, the Tea Gang!

Någonstans emellan dessa två epicentra - samtalets och musikens, köket och gillestugan - så föddes idén om att vi skulle starta ett band igen; jag, Kristian och Anders. Jag kände till att Shylock lagt av, att det fanns en spelkåt Peter i Jakobsberg, som förut spelat trummor i Shylock, men som nu börjat spela gitarr. Jag hade tidigare, i Mefistos Bröder, lyckats övertala en synnerligen motvillig Lill-Erik att ge upp gitarrspelandet för att i stället spela bas. Jag avsåg att tillämpa samma taktik på Peter. Det som gjorde Peter så synnerligen attraktiv för det nya bandet var inte i så stor utsträckning hans nybakade färdigheter på gitarr, utan snarare det faktum att han var bästa vän med en viss Per, som var betydligt mer förfaren som organist, än vad Peter var som gitarrist/basist.

Ska sanningen fram så var egentligen Per och HP de enda i det nu avsomnade Shylock (förutom, under en kortare tid, också jag själv) som verkligen kunde spela. Eftersom Per och Peter var såta vänner så gällde det att ifall man fick dit den ena, så var chansen god att man fick dit den andra också. Naturligtvis genomskådade Peter mina avsikter, men jag lyckades ändå få honom att nappa på kroken och med honom kom som sagt också Per. Till en början var Peters basspel inte särdeles imponerande, men det var ett lidande jag var villig att utstå för möjligheten att få in en orgel i ljudbilden. Mycket kan man anklaga Peter för, men knappast för bristande entusiasm och engagemang. Det tog inte särskilt lång tid innan Peter köpte en ny och dyr bas, en Burns. Samtidigt blev han alltmer engagerad och utvecklades också i ganska snabb takt.

Naturligtvis hade vi det gamla vanliga problemet att brottas med: Vad skulle vi heta?! Nedanstående papperslapp, med texten förtydligad nertill, är resultatet av en brainstorming vi hade. Och nog fan stormade det! Möjligen blåste det korsdrag...

Hjärnstorm...
    Lalapalooza - vilket skulle kunna vara en feluppfattning av den resande festivalen Lollapalooza.
    Hic hæc hoc - Är latin för "den här" (nominativ) i maskulinum, femininum och neutrum.
    Party Pickles
    Perplex Paria
    Perifera Patrasket
    Désmeet - ska utläsas "De é skönt med en egen tupé" - vilket är helt obegripligt om man inte känner till en gammal sketch där Martin Ljung i en sovvagnskupé driver sin medpassagerare - spelad av Hasse Alfredsson - till vansinne och när han sedan lyckats få ut honom konstaterar "Det är skönt med en egen kupé..."
    Popens praliner
    Phemtelemm
    Gugge & the Gazonkas - Gugge var Kristians och Kalles farsa - och jag tror att det egentligen heter "gazongas" som är amerikansk slang för mycket stora bröst.
    King Kong klegg
    Donald duckar - hade aldrig passerat Disneys jurister...
    Slaktmask
    App Lapp Slapptask

När namnvalet var klart så lät Peter, som då låg i lumpen, prägla namnskyltar av militär typ, vilka sattes fast med klämma på lämpligt ställe. Namnet kom senare, enligt principen om slöhet och minsta möjliga ansträngning, att förkortas till bara Paria, vilket också kom att kännas naturligt och var lätt att komma ihåg.

You're in the army now...

Paria repade väldigt hårt. Delvis måhända för att jag hade pippi på speciella låtformer och svårt att avstå mina egna idéer, att sålla och stryka ibland mina infall. Peter beskrev på sin hemsida Paria som ett band bestående av starka viljor och "mest av alla ville nog Storken" vilket väl får betecknas som en artig underdrift. Saken är snarare den att jag genomkomponerade låtarna i en sådan utsträckning att infall och alternativa lösningar gavs mycket litet utrymme.

Ifall man tittar på affischen/affischerna ifrån vår konsert i Bro 2/3 1983 så ser man, om man tittar noga under vårt namn, att någon skrivit dit "©STORKEN". Ironin är väl tämligen uppenbar och ligger tyvärr alltför nära sanningen. Jag ville ha så stor kontroll som möjligt över hela processen och såg ofta med stort ogillande på de andras förslag och ambitioner. Kristians önskan om att få spela mer gitarr - och dessutom solon(!) - var ett icke önskvärt inslag. Mina bandkamrater fick ofta stånga sina pannor blodiga ifall de kom med idéer som avvek för mycket ifrån det jag uppfattade som låtarnas givna form eller uttryck.

First gig!

Där fanns redan antydningarna till den dubbelhet som alltjämt präglar mina relationer, av vilket slag de vara må; att jag försöker inrymma de andra i min längtan, samtidigt som jag aldrig riktigt kan släppa garden. Jag uppmanade trots allt mina bandkamrater att skriva eget material. Per hade sannolikt en diger katalog av både låtar och låtidéer, vilka jag ibland fick en känsla av att han reserverade för en situation som kanske passade hans musikaliska temperament bättre än vad den i Paria gjorde - men detta är en ren gissning ifrån min sida.

Pers låt Marie var något av en berättelse och med sin alldeles egna speciella stämning, en låt som i viss mån pressades igenom Pariafiltret, för att sedan komma ut som mer av en rocklåt än vad det ifrån början var tänkt. Jag skrev till en refräng, eller stick eller vad det nu var, som både textmässigt och musikaliskt kändes en smula påklistrade. Denna låt är ändå Pers helt och hållet, vilket tyvärr diskvalificerar den ifrån den här hemsidan.

Peter hade också gjort ansatser till låtskrivande. Det enda av hans dåvarande produktion som nådde Paria (och som jag känner till) var låten Åskmoln. Jag skrev till något slags refräng, men låten är i allt väsentligt Peters och därför inte heller representerad här.

Det är här läge för att ta upp problemet med begrepp som upphovsman och upphovsrätt. Låten Du såg honom aldrig kan tjäna som exempel. Den förelåg i färdigskrivet skick redan under min alltför korta tid tillsammans med Le Slip, men jag minns att Benke (gitarristen) retade sig på mitt tråkiga komp, som bara bestod av ackorden a-moll och d-moll. (Det kompet finns kvar i låtens coda/avslutande del.) Benke föreslog i stället a-moll, F och C, vilket blev mer av ett riff. Det är nu det blir knepigt:

Låten fanns alltså redan i färdig form, men Benkes ackordsföljd/riff påverkade även vissa sångtoner, som behövde bytas ut för att passa den delvis nya harmonin. Så vad gör detta Benke till, medkompositör eller medarrangör? Ett annat problem av samma art, fast mer av en moralfråga, utgör sticket till Parialåten Brinner. Jag minns att jag och Kristian satt uppe sent en kväll - eller om det inte snarare var långt in på nattkröken - och brottades med olika ackordsföljder för att kunna landa på rätt slutackord. Naturligtvis visste vi inte ett skit om harmonilära. (Ärligt talat vet jag fortfarande inte så väldigt mycket, det går nog fortfarande mest på känn.)

Vi kämpade och kämpade med olika lösningar, tills jag blev den av oss två som slutligen kläckte de ackord som blev låtens stick. Detta gör rent tekniskt Brinner till enbart min skapelse och mig till ensam upphovsman med tillhörande upphovsrätt. Men moraliskt? Knappast! Både Kristian och jag arbetade lika hårt och ifall han hade kommit på lösningen först så hade upphovsrätten varit bådas. Om låten någon gång ges ut på skiva eller säljs över nätet eller nåt så bör vi båda stå som dess upphovsmän.

Paria tycks vara utraderat ur det kollektiva minnet och ur den svenska musikhistorien. Vi spelade på samma konserter som mer kända och ihågkomna band som Strindbergs, Incest Brothers, Urban Släke, Houses and Gardens, Trekant/Köttgrottorna med flera, men tycks vara fullkomligt bortglömda. Varför? Var det för att vi var ett dåligt band? Det är naturligtvis omöjligt för mig att bedöma detta objektivt, men när jag lyssnat på låtarna - och bland annat hört hur vi lät live så finner jag det rätt märkligt.

En annan möjlig förklaring jag kan tänka mig är att vi inte direkt kunde placeras i någon då rådande genre. Vi var inte punk, inte pop, möjligen rock - men i så fall vilken sorts? Kanske beror minnesförlusten bara på det faktum att vi, liksom Mefistos Bröder, aldrig gav ut/blev utgivna på någon skiva, ett predikament vi delar med bra band som Brun Band (som i och för sig medverkat på samlingsskivan "Rock ifrån Järfälla") och Le Slip, vilka också förefaller i det närmaste bortglömda.

Jag tror att framgång i stor utsträckning beror på vad man kan föreställa sig är möjligt. För en person med ett i grunden bräckligt självförtroende så blir tanken på en skiva möjligen en alltför stor tanke. Min föreställningsvärld omfattade helt enkelt inte ett så stort steg. Mitt självförtroende och mitt (stora) ego var mest en stor ballong. Att bli släppt på skiva skulle ha medfört en exponering - och en granskning - som i sin tur hade inneburit att denna bräckliga lilla bubbla löpte risken att spricka, vid kontakt med verkligheten. Jag tror inte att den unge man jag då var skulle ha klarat en massiv kritik, fast det lär jag ju aldrig få reda på.

Fast nog riskerade jag löje ibland. Vår Yin & Yang-spelning på Ultra får väl sägas vara att sticka ut hakan. Jag vet inte vem eller vilka av oss som kläckte idén, men den gick i stort ut på att hälften av bandet skulle klä sig i svart och ha "onda" symboler på ena sidan scenen - och den andra halvan naturligtvis vita kläder och "goda" symboler. Eftersom vi var fem personer så fick trummisen Anders, som satt i mitten, bära både svart och vitt samt att hans bastrumma bekläddes med symbolen för yin och yang. De som sett symbolen vet att dess två droppliknande former, en vit och en svart, griper in i varandra och bildar en cirkel, där varje "droppes" huvud innehåller en prick med den motsatta droppens färg; att dessa båda aspekter av tillvaron bär också sin egen motsats inom sig. I vår symbol var dessa punkter utbytta mot frågetecken. Symbolen finns på affischen för vår spelning på Tre Backar 2/1 1984.

Forever Yang...

Jag hade en del juvenila och kvasifilosofiska idéer, vilka avspeglade sig i en dikt som skulle läsas upp under konserten, om människans val i livet, om hennes möjlighet att välja förstörelse och destruktivitet - eller att värna det bräckliga lilla livet. Eftersom jag då befann mig på den "onda" sidan av scenen så skulle jag vid uppläsningen av detta pretentiösa alster hålla ett ägg i handen som jag då krossade för att illustrera det onda valets konsekvens. Jag har för mig att denna patetiska ritual faktiskt genomfördes på Ultrahuset (av Peter, tror jag).

Doom and gloom Bilden på mig med utsmetat svart läppstift och svart nagellack för väl ganska raskt tankarna till vad jag nog helst av allt skulle velat spela, ifall jag hade haft möjligheten - och det var förstås hårdrock. Hela idén ångar av pretentiöst sjuttiotal och influenserna ifrån Kiss och Black Sabbath är knappast att ta miste på, även om musiken inte alls drar åt det hållet. Möjligen ligger en av förklaringarna till Parias försvinnande ur det kollektiva medvetandet i min och bandets vilja att göra en massa saker och en massa musik som inte var kompatibla varken med någon stilriktning eller med sin tid. Kanske var Paria ett sökande efter något. Kanske vill människor inte ha frågor och otydlighet. Kanske vill de ha svar och tydlighet. Kanske vill de bara ha underhållning.

Jag har, trots vissa försök, aldrig varit bra på underhållning. Under punken föddes något slags barnslig glädje, som väl kanske hade en del med att göra att punkarna (i Stockholm) generellt var jävligt unga. Ebba Gröns titel på andra LP:n "Kärlek och Uppror" säger mycket om hur det kändes. Det var lite "kramgänget" möter BFF (se 1980 för förklaring). När reaktionen mot detta kommit i form av synt och depprock (senare kallat postpunk) uppstod något slags mental skiljelinje där jag gradvis kom att hamna på samma sida som Johan och Simon, alltså deppsidan - vilket ju var synnerligen passande - medan ett band som Trekant/Köttgrottorna tydligt blev kvar i punklägret.

Någonstans gjorde det här mig till en avfälling. Samtidigt började det kännas löjligt och påklistrat med låttexter som Trekants "Jag kan inte suga mig själv, kan du inte suga åt mig". Det som tidigare känts befriande började alltmer kännas en smula fånigt och barnsligt. En orsak kan väl vara den att jag helt enkelt hunnit bli äldre (men denna teori stupar i någon mån på att Köttgrottorna fortfarande kör samma gamla stil som de gjorde då).

En punkdevis som i synnerhet Maggan (skribent i fanzinet "No Fun") körde rätt hårt med var "Våga vara töntig". Under 1983 tycktes detta hos Köttgrottorna ha förvandlats till ett obligatorium, möjligen som en reaktion på depprocken, syntpopen och kanske även på NWBHM - som självfallet ska utläsas som New Wave of British Heavy Metal (vilket förmodligen är det otympligaste namnet på en genre jag någonsin sett).

Nu fanns det nu alltså konkurrens ifrån hårdrockare och syntare. Som reaktion på konkurrensen ifrån dem försökte vissa punkare låtsas som om tiden stått still och man försökte att konservera eller vrida klockan tillbaka; Exploited och Oi-banden, den "nya" vågen av svenska punkband som Dia Psalma, Strebers med flera. - Och mitt i allt detta stod jag och mitt kära anakronistiska Paria, med vår suddiga (men i mitt tycke djupt personliga) identitet.

När det gäller Parias spelningar och inspelningar med mera finns en noggrann kronologi nedtecknad av Peter tillgänglig. Denna citerar jag här i stort sett rakt av - Tillagd information är kursiverad.

    1983
  • Demoinspelning 27/2
  • Första spelningen 2/3 i Bro (trasig orgel - hyrde en ifrån Soundside). Spelade gjorde också Trekant och Avsmak.

    Copyright Storken...

  • Andra spelningen 14/3, Tre backar tillsammans med Strindbergs och Andrew Box and the Shames (ett av Orups första band!).

    ...vi fick spela sist!

  • Tredje spelningen 9/4, Ultrahuset i Handen
  • Fjärde spelningen 24/4, Ultrahuset i Handen. Övriga band: Vittra, Unos kanoner (Borås), Stulna begär, Svarta änkan, Ital Roots, Trekant/Köttgrottorna (De bytte så småningom namn efter Lill-Eriks självmord. Oklart under vilket namn de körde denna kväll), Hjältarna och slutligen Mr Soul and his Marshmallows - with Hotlips.

    Andra bullar

  • Femte spelningen 28/4, Björkeby fritidsgård tillsammans med Trekant och Urban Släke.
  • Sjätte spelningen 7/5, Café Galleri i Viksjö tillsammans med D-day (vilket Houses and Gardens först kallade sig) samt Urban Släke.

    Guteblandning

  • Demoinspelning 22/5
  • Sjunde spelningen 29/5 vid Kallhällsbadet (utomhus) med många andra band; Strindbergs, Trekant, Toby Wass med flera. Köttgrottorna - ej Trekant, samt Urban Släke.

    Cold hell

  • Åttonde spelningen 27/8 vid Säby gård.
  • Nionde spelningen 30/10, Ultrahuset i Handen (Yin och Yangspelningen).

    Suckin' in the eighties...

    Houses and Gardens spelade också. Den mycket illustra affischen ovan tror jag gjordes av en kille som möjligen kallades Malla och var polare till det ypperliga bandet Skallarna. - Ordet "Mög" som kan skådas på tröjan hos den gitarrspelande mannen (som mottar så kärleksfull behandling på affischen) är ursprungligen ett skånskt ord för skit eller snarare gödsel. Den stockholmska användningen av ordet betecknade snarare ALLT som var skit i livet! - Mögen finner ständigt nya uttrycksformer ...

  • Tionde spelningen 19/11, i Bro.
  • Per hoppar av bandet i december.

    1984

  • Elfte spelningen 2/1, utan Per, Tre backar tillsammans med Urban Släke. Se Yin- och Yangaffischen ovan.
  • Blev av med replokalen 29/1.
  • Flyttade utrustningen till Anders hus (föräldrahem) 4/2.
  • Tolfte spelningen 20/2, tillsammans med Brun band och The Jumpers.
  • Peter tar hem sin utrustning den 22/2.

 Musiken & Texterna: 
Tillägg, februari 2011: Det har visat sig att en mycket stor del av musikfilerna lider av en mer eller mindre kraftig distorsion. På grund av ett par åldriga hörlurar med dålig diskantåtergivning, samt på grund av att den adapter som medgav att jag använde just dessa lurar inte passade in i hörlursuttaget på datorn, utan bara i line-uttaget, så har denna distorsion inte upptäckts förrän jag av en händelse kom att använda ett par andra hörlurar i det därför avsedda hörlursuttaget.

Flertalet musikfiler måste därför mer eller mindre göras om ifrån början, en del till och med mixas om. Med min nuvarande energi- och aktivitetsnivå så är detta ett arbete som kan komma att ta väldigt mycket tid i anspråk. Du får helt enkelt lyssna på de låtar som går att lyssna på och ge dig till tåls. Problemet ska åtgärdas, men det kommer som sagt att ta tid.

1. Inga svar (mp3)   2. Kär igen   3. Vänskap   4. Ögon   5. Brinner   6. Paria   7. Du såg honom aldrig   8. Nattens lögner   9. Och dagen går (LIVE)   10. Du såg honom aldrig (LIVE)   11. Looserock (LIVE)

    Inga svar

    Det är rätt många frågor jag har
    men inga svar, inga svar, inga svar
    Jag ställde mina frågor och alla gick
    men jag var kvar, jag var kvar, jag var kvar

      För jag är väl lite trivial
      lite banal, söndagsradikal
      Men jag har en dröm
      att vi ska trivas med varann
      bli lyckliga med varann

    Lyckan har väl kommit och gått
    men mest gått, mest gått, mest gått
    Och nånting gratis har man aldrig fått
    aldrig fått, aldrig fått, aldrig fått - av nån

      Jag är väl lite trivial...

    Jag såg dig terra, sparka och jävlas
    och slå, och slå, och slå
    Meningen varför kan jag nog aldrig
    förstå, förstå, förstå

      För jag är väl ganska trivial...

    ©1982 Peter Oltersdorf

Kommentar: Dravel!

1. Inga svar   2. Kär igen (mp3)   3. Vänskap   4. Ögon   5. Brinner   6. Paria   7. Du såg honom aldrig   8. Nattens lögner   9. Och dagen går (LIVE)   10. Du såg honom aldrig (LIVE)   11. Looserock (LIVE)

    Kär igen

    Klockan är för mycket, sista taggen är tänd
    och ljuset är inne på sin sista centimeter
    Det enda jag vet med säkerhet
    är personnummer, telefon, var jag bor, vad jag heter
    Allt annat är skumt
    Beter jag mig dumt?
    För ingen hälsar på, ingen säger ett knyst
    och telefonen den är tyst
    Telefonen den är tyst

    Spritens hjälp den klarar alla helghelveten
    men emellanåt så slutar alltihop på toaletten
    Super mest med folk som sällan sett en, aldrig bett en
    Har de fått rätt än - de som uttryckt milt
    anser mig tilt
    för att jag super och festar med hopp om detta särskilt
    Nästa helg super jag nog lika vilt
    för femtioelfte gången gillt
    För femtioelfte gången gillt

      För jag är kär igen
      i ett barn igen
      - i nån som inte förstår
      Snövit sand
      rinner genom min hand
      - ännu nåt som inte går

      (Det ger mig noja!)

    Småkryp och damm tar över här
    där jag sitter på häcken i min HSB-misär
    Om jag tänker efter så vet jag ungefär
    varför jag är
    så frustrerad, deprimerad, ignorerad, nyss onanerad
    samt garanterad
    ännu flera
    doser av det här
    Flera doser av det här

      För jag är kär igen...

    (Rep 1:a vers + Ref.)

    ©1982 Peter Oltersdorf

Kommentar: Den här låten kommer jag i varje fall ihåg att jag skrev på Månadsvägen i Jakobsberg (HSB-misär...), åtminstone versen. Refrängen kom till senare och det är ovisst om jag fortfarande bodde på Månadsvägen då.

Jag tillbringade merparten av åren 80-82 med att vara olyckligt kär i de många härliga flickor som fanns omkring mig. Det fanns en södertjej som jag var extra kär i under nästan hela 81, men just den här sången är faktiskt inte tillägnad henne (åtminstone inte i sitt slutliga skick) utan riktar sig istället till en tjej ifrån Kungsängen som hade den "dåliga smaken" att stadigt vara ihop med en kille därifrån i vad som föreföll vara evigheter.

Jag fick - som den juvenila, ständigt sexskämtande och omogna fjant som jag var på den här tiden - i stället nöja mig med att vara "den goda vännen" som höll sig i närheten och förstående lyssnade till den unga kvinnans innersta tankar om bland annat sitt förhållande. Jag var med andra ord en tragikomisk och patetisk loser.

Det är varken den enda eller den första gången som jag reducerats, eller reducerat mig själv, till denna avsexualiserade och närmast könlösa roll. Visst kan väl (heterosexuella) män och kvinnor vara vänner, men i den desperation jag kände efter sex, förhållanden och kärlek var det naturligtvis en omöjlighet och ett löjligt skådespel.

1. Inga svar   2. Kär igen   3. Vänskap (mp3)   4. Ögon   5. Brinner   6. Paria   7. Du såg honom aldrig   8. Nattens lögner   9. Och dagen går (LIVE)   10. Du såg honom aldrig (LIVE)   11. Looserock (LIVE)

    Vänskap

    Snälla du, kom och sätt dig vid min sida
    Du ser så ledsen ut - och jag vill inte se dig lida
    Man kan uppleva mycket
    Man kan känna en hel del
    Men om man gör det ensam så blir det bara fel

    Skam över gråten - Varför? - Det är försvarligt
    Att tröstas, att lita på någon är aldrig farligt
    Vi är så små och vi slåss mot nåt så stort
    som ensamhet
    Idag står du - i morgon jag - där i all nakenhet

      Vän i nöden
      Kom ge mig din hand
      Tiden är så kort
      Det enda vi har kvar är varann
      när allting annat gått bort
      Har gått bort

    Du kan lindra, men inte bota mina sorger
    och jag har inte ens hälften av svaren på dina problem
    Så uppbyggd på murar, som vilken annan borg är
    Du måste hjälpa mig torka bort skiten innan den blir för extrem

      Vän i nöden...

    (Rep 1:a versen)

      Vän i nöden
      Kom ge mig din hand
      Tiden är så kort
      Det enda vi har kvar är varann
      när allting annat gått bort
      Har gått bort

    ©1983 Peter Oltersdorf

Kommentar: Eftersom jag alltid legat steget efter när det gäller mina musikaliska ideal så drog de tidiga låtar jag kom att spela, eller skrivit direkt för Paria, mot något slags lätt punkfärgat pop-ideal; texter och musik som på ett eller annat sätt var fulla av hopp och energi. Punken var egentligen redan slut och hade allt påtagligare börjat glida över i postpunkens mörka, malande och ofta rytmiskt dekonstruktiva estetik.

Egentligen kan man väl säga att punken redan bar denna mörka kärna av destruktivitet och dekonstruktion inom sig. Joy Divisions första kom väl redan 79 om jag inte missminner mig. Men ditåt kom jag först senare att gå - med stor tvekan - med låtar som Dagen går och det tydligaste exemplet Nattens lögner.

Förmodligen är den här låten skriven redan 81 eller 82, under tiden på Månadsvägen i Jakobsberg, men eftersom jag inte vet när så har jag valt att sätta året till 1983, då jag åtminstone kan bevisa dess existens. - För övrigt ber jag om ursäkt för den krystade frasen som skapades för att rimma på "problem"...

1. Inga svar   2. Kär igen   3. Vänskap   4. Ögon (mp3)   5. Brinner   6. Paria   7. Du såg honom aldrig   8. Nattens lögner   9. Och dagen går (LIVE)   10. Du såg honom aldrig (LIVE)   11. Looserock (LIVE)

    Ögon

    Nångång e.m.
    åker du hem
    med trötta ögon

    Folk trängs, du blir klämd
    Alla tar sin vardagshämnd
    med ilskna ögon

    På TV får jag se
    en minister le
    men det når aldrig hans ögon

    Vill koppla av, går på bio
    klockan nio
    nåt nytt för mina ögon

      Ögon som ser
      Ögon som ler
      Ögon som ber
      Ögon

    Den var klippt - Vilken tur
    att det finns censur
    för mina ögon

    Sen verklighet utanför
    Kan känna dess odör
    även med slutna ögon

      Ögon som ser
      Ögon som ler
      Ögon som ber
      Ögon

    Men på hemvägen ser jag en vän
    och ser äntligen
    ljuva, varma ögon

    ©1983 Peter Oltersdorf

Kommentar: På en av de liveinspelningar som jag fick på CD av Peter, så kallar jag den här låten för ett "långsamt funk-försök". Särskilt långsam är den inte, men kändes kanske så i efterdyningarna av den hetsiga punken. En bagatell.

1. Inga svar   2. Kär igen   3. Vänskap   4. Ögon   5. Brinner (mp3)   6. Paria   7. Du såg honom aldrig   8. Nattens lögner   9. Och dagen går (LIVE)   10. Du såg honom aldrig (LIVE)   11. Looserock (LIVE)

    Brinner

    Jag gör mig fin på lördagkvällen
    Går ut och jagar oklara mål
    Samfärdsmedel till olika ställen
    där små barn ger varann vad de tål

    Frustrationen kräver sina offer
    Puberteten tar sin givna tid
    Stora visioner och kåta drömmar
    Fantasier som tenderar att stanna därvid

      Jag brinner
      Jag brinner
      Mitt liv det är en kort stubin
      Jag brinner
      Jag brinner
      och Gud står bredvid med bensin

    Alla går och jagar motsatta könet
    Behov av beröm, kropp eller tröst
    Människa och djur vill över krönet
    i längtan efter själ eller bröst

      Jag brinner
      Jag brinner
      Mitt liv det är en kort stubin
      Jag brinner
      Jag brinner
      och Gud står bredvid med bensin

        Varför då?
        Det brinner väldigt bra
        Det brinner bra med sprit och vin

      Jag brinner
      Jag brinner
      Mitt liv det är en kort stubin
      Jag brinner
      Jag brinner
      och Gud står bredvid med bensin..

        ..som rinner
        Allt du inte hinner
        Våra liv är ett lopp
        där ingen vinner

        Klockan den tickar
        Någon som prickar
        in lotto
        Nån stickar
        bredvid
        Kom ge oss tid

    Predestinerat beteendemönster
    förutbestämt av kapitalet och Gud
    Små ligister krossar samhällets fönster
    Men de trär snart på sig en färdigsydd skrud

      Jag brinner
      Jag brinner
      Mitt liv det är en kort stubin
      Jag brinner
      Jag brinner
      och Gud står bredvid med bensin

    ©1983 Peter Oltersdorf

Kommentar: Kristian, hans bror Kalle och Anders hade alla, mer eller mindre, en viss fäbless för det episka hos Bruce Springsteen, det episka hos Dire Straits, det episka på skivan "Rövarkungens ö" av Nationalteatern. (Anders hade dessutom fått för sig att han gillade storbandsjazz.) Hur kom sig detta? Vi hade alla gått och lyssnat på punk- och popband av allehanda slag. Varför denna vurm för det episka? En reaktion? Hursomhelst är Brinner på ett försök att göra en stämningsfull "stor" låt. - Sen bör det kanske tilläggas att alla inte jagar det motsatta könet ...

1. Inga svar   2. Kär igen   3. Vänskap   4. Ögon   5. Brinner   6. Paria (mp3)   7. Du såg honom aldrig   8. Nattens lögner   9. Och dagen går (LIVE)   10. Du såg honom aldrig (LIVE)   11. Looserock (LIVE)

    Paria

    Vår tids paria står på gatan
    idiotförklarade utan skäl
    - En smart konkurs; friställd, tack och adjö
    Sen står du där utan ens stålar till en korv med brö'

      Det går igen, samma mönster
      Ett trettiotal blir ett åttiotal
      Ser det utanför mitt fönster

    Vår tids paria stämplar små kort
    Slipsbeprydda reliker synar deras sömmar
    En attachéportfölj, ett flygplan; pengar och jobb flygs bort
    Till sist är det inte bara fötterna som ömmar

      Det går igen, samma mönster...

    Vår tids parias fritid kan narkomani
    alkohol, onani, primalterapi
    - eller vad sägs om inbrott eller indisk filosofi
    eller maskera sig med snack om nån politisk utopi

        Ditt misslyckande och din självgodhet
        är vad din strategi inkluderar
        Lite objektivitet är nog bra när du analyserar

      Det går igen, samma mönster...

    ©1983 Peter Oltersdorf

Kommentar: Något försenad "politisk" text med fjäderlätt punkanslag. Ett slags "arbetslöshetsrock" av en person som vid denna tid gjort det till heltidsarbete att leva på bidrag. Patetiskt! Texten är avsevärt uslare än låten - som inte heller den är någon personlig favorit, så att säga.

Tanken bakom låten är ganska uppenbar, alltifrån dess namn till den löjliga inräkningen i början. Jag ville helt enkelt att vi skulle ha en presentationslåt - lite i samma anda som låten "Black Sabbath" ifrån albumet "Black Sabbath" med bandet Black Sabbath, typ.

Paria förtjänade bättre.

1. Inga svar   2. Kär igen   3. Vänskap   4. Ögon   5. Brinner   6. Paria   7. Du såg honom aldrig (mp3)   8. Nattens lögner   9. Och dagen går (LIVE)   10. Du såg honom aldrig (LIVE)   11. Looserock (LIVE)

    Du såg honom aldrig

    Du såg honom aldrig
    snurra, dansa runt
    Du såg honom aldrig
    bli hysterisk, snacka strunt

    Du såg honom aldrig
    längst bak i kön
    Du såg honom aldrig
    för mödan få sin lön

      Komma uppåt
      komma framåt
      komma nånstans
      Oj så svårt

      Komma bortåt
      komma inåt
      känna kärlek
      Oj så hårt

    Du såg honom aldrig
    annat än blek
    Du såg honom aldrig
    känna annat än svek

    Du såg honom aldrig
    när flaskan var full
    Du såg honom aldrig
    förrn han fallit omkull

        Det finns så mycket vackert
        Det kan han inte se
        För han har teven rakt i sitt ansikte
        alltid flaskan brevé

      Komma uppåt
      komma framåt
      komma nånstans
      Oj så svårt

      Komma bortåt
      komma inåt
      känna kärlek
      Oj så hårt

    Men du såg ambulansen
    som körde förbi
    och sa: Det är inte mitt fel
    inte mitt
    för han var inte som vi
    inte som vi

    ©1983 Peter Oltersdorf

Kommentar: Den här låten är det enda som återstår av den störtflod av nya låtar jag skrev för Le Slip, varav de flesta var hastverk, tillkomna i den entusiasm jag kände inför att få spela med ett riktigt bra och samspelt gäng. Ifrån början bestod versen bara av två ackord, a-moll och D, men Benke, gitarristen i Le Slip, blev irriterad över den enformiga versen och föreslog istället ett riff bestående av a-moll, F och C - och så blev det också.

Efter att jag manövrerats ut ur Le Slip så kom Du såg honom aldrig att bli Parias stående sistalåt under konserterna. Denna ganska enkla rocklåt fick sedan nytt liv tillsammans med Lantmännen och blev inspelad i en studio i Eskilstuna. Det var en ganska tung och rockig version som Lantmännen av oklara skäl aldrig skickade iväg någonstans. Den versionen finns (ifrån en något skadad kassettinspelning) här på hemsidan, liksom två versioner med Paria, varav den ena är en röjig liveinspelning ifrån Ultrahuset. 10. Du såg honom aldrig (LIVE)   Du såg honom aldrig (med Lantmännen)

1. Inga svar   2. Kär igen   3. Vänskap   4. Ögon   5. Brinner   6. Paria   7. Du såg honom aldrig   8. Nattens lögner (mp3)   9. Och dagen går (LIVE)   10. Du såg honom aldrig (LIVE)   11. Looserock (LIVE)

    Nattens lögner

    Min sköna dansa
    Nu spelar satan
    Se den svarta katten
    gå över gatan

    Tomma pupiller
    i röda vitor
    Ramar kring gråten
    kajal och kritor

      Nattens lögner och lystnad
      Morgonens ånger och tystnad

    Små strategier
    Se hur vi hoppar
    Ta sats och avstamp
    På andras kroppar

    Din hand vid könet
    Fukten mot skinnet
    Rädslan att blottas
    Din hand i minnet

      Nattens lögner och lystnad
      Morgonens ånger och tystnad

    Ung vild och vacker
    Du går över liken
    Samtidigt gammal och cynisk
    Och så besviken

      Nattens lögner och lystnad
      Morgonens ånger och tystnad
      Jag ser nattens lögner och lystnad
      morgonens ånger och tystnad

    Förlös mitt liv och min kärlek!

    ©1983 Peter Oltersdorf

Kommentar: Detta är den ena av två låtar mot slutet av Paria-tiden då jag, under kraftig påverkan ifrån mina synt-depp-nånting-polare Johan och Simon, drogs alltmer mot depp-rocken (som senare kom att döpas om till "postpunk") och jag blev samtidigt alltmer pretentiös.

Bakgrunden till texten är mitt alltmer tilltagande erotiska liv -83. Låten bör ha tillkommit i skarven mellan mitt häckande på Röda rummet/Berns och övergången till att istället häcka på Ritz. Det råkade vara så att Röda rummet var öppet alla dagar i veckan utom söndagar, fast då var Ritz öppet. Röda rummet stängde den 17:e december 1983.

Det finns en gestalt som fångar både atmosfären och typerna på bl.a. Röda rummet rätt väl - och det är Arne Anka! Jag har aldrig kunnat förstå att denna åttiotalsserie inte slog igenom förrän under nittiotalet, då dess miljöer väsentligen försvunnit eller omvandlats. Kvasiintellektuella diskussioner under inflytande av alkohol (plus en del annat för somliga) på Prinsen eller Röda rummet, eller dagtid lätt bakfulla på Café Madeleine är för mig väldigt mycket åttiotal.

När verksamheten efter Röda rummets stängning alltmer kom att lokaliseras till Ritz så försvann de sista resterna av proggigt sjuttiotal - som sipprat in i punken och dröjt sig kvar. På Ritz var åttiotalets syntiga, plastiga, ytliga, mer individualistiska och tuffare hållning manifest. Röda rummets konversationer drunknade i musiken på Ritz. Kvar blev en attityd. Nu dansade jag mig i säng mer än pratade mig dit, vilket tidigare varit fallet.

Detta år formligen exploderade mitt erotiska liv med flera one night stands och kortare förhållanden. De sista resterna av den fördämning som byggts upp under tonårstiden, raserades nu i mitt tjugoförsta levnadsår. Men ännu inget riktigt förhållande, ingen riktig kärlek.

1. Inga svar   2. Kär igen   3. Vänskap   4. Ögon   5. Brinner   6. Paria   7. Du såg honom aldrig   8. Nattens lögner   9. Och dagen går (LIVE) (mp3)   10. Du såg honom aldrig (LIVE)   11. Looserock (LIVE)

    Och dagen går
    LIVE på Ultrahuset 1983!

    Jag ser ut genom fönstret
    Hösten nalkas obevekligt
    Hon ringer inte
    och det gör ingen annan heller

      Och dagen går
      som den alltid gör
      Jag ser dagen gå

    Skogen ska vissna
    och inte bara den
    Luften skvallrar om regn
    och mitt hjärta har inget paraply

      Men dagen går
      som den alltid gör
      Jag ser dagen gå

    Sen klär jag mig sakta
    Tar en promenad till affären
    Fickorna är tömda
    så jag har plats med det som är för dyrt

      Och dagen går ...

        Jag säger
        Inget är billigt
        och det finns inga värden
        De finns inte i fickan
        och inte i huvet
        men vid Gud vad jag får betala

      Och dagen går ...

    Så jag läser en för gammal tidning
    i sänglampans sken
    Sen släcker jag för natten
    Vilken befrielse det är att sova sig bort

      Och ännu en dag har gått
      Som de alltid gör

      Dagen går

    ©1983 Peter Oltersdorf

Kommentar: Så här såg min vardag ut. Jag gick runt på de pengar som Mormor, ovetandes om att jag fått sparken ifrån jobbet i lunchrummet i Lunda industriområde, gav mig. För att dryga ut hushållskassan snattade jag allt som var dyrt och gick ned i fickorna. Jag häckade visserligen på Röda rummet, men hade sällan pengar nog att dricka för. Det var en veritabel Arne Anka-tillvaro. Min första flickvän, I, hade gjort slut med mig. Dagarna gick, själv tog jag mig ingenstans.

1. Inga svar   2. Kär igen   3. Vänskap   4. Ögon   5. Brinner   6. Paria   7. Du såg honom aldrig   8. Nattens lögner   9. Och dagen går (LIVE)   10. Du såg honom aldrig (LIVE) (mp3)   11. Looserock (LIVE)

    Du såg honom aldrig
    LIVE på Ultrahuset 1983!

    Du såg honom aldrig
    snurra, dansa runt
    Du såg honom aldrig
    bli hysterisk, snacka strunt

    Du såg honom aldrig
    längst bak i kön
    Du såg honom aldrig
    för mödan få sin lön

      Komma uppåt
      komma framåt
      komma nånstans
      Oj så svårt

      Komma bortåt
      komma inåt
      känna kärlek
      Oj så hårt

    Du såg honom aldrig
    annat än blek
    Du såg honom aldrig
    känna annat än svek

    Du såg honom aldrig
    när flaskan var full
    Du såg honom aldrig
    förrn han fallit omkull

        Det finns så mycket vackert
        Det kan han inte se
        För han har teven rakt i sitt ansikte
        alltid flaskan brevé

      Komma uppåt
      komma framåt
      komma nånstans
      Oj så svårt

      Komma bortåt
      komma inåt
      känna kärlek
      Oj så hårt

    Men du såg ambulansen
    som körde förbi
    och sa: Det är inte mitt fel
    inte mitt
    för han var inte som vi
    inte som vi

    ©1983 Peter Oltersdorf

Kommentar: Den här låten är det enda som återstår av den störtflod av nya låtar jag skrev för Le Slip, varav de flesta var hastverk, tillkomna i den entusiasm jag kände inför att få spela med ett riktigt bra och samspelt gäng. Ifrån början bestod versen bara av två ackord, a-moll och D, men Benke, gitarristen i Le Slip, blev irriterad över den enformiga versen och föreslog istället ett riff bestående av a-moll, F och C - och så blev det också.

Efter att jag manövrerats ut ur Le Slip så kom Du såg honom aldrig att bli Parias stående sistalåt under konserterna. Denna ganska enkla rocklåt fick sedan nytt liv tillsammans med Lantmännen och blev inspelad i en studio i Eskilstuna. Det var en ganska tung och rockig version som Lantmännen av oklara skäl aldrig skickade iväg någonstans. Den versionen finns (ifrån en något skadad kassettinspelning) här på hemsidan, liksom två versioner med Paria, varav den ena är en röjig liveinspelning ifrån Ultrahuset. 7. Du såg honom aldrig (Replokalsversionen)   Du såg honom aldrig (med Lantmännen)

1. Inga svar   2. Kär igen   3. Vänskap   4. Ögon   5. Brinner   6. Paria   7. Du såg honom aldrig   8. Nattens lögner   9. Och dagen går (LIVE)   10. Du såg honom aldrig (LIVE)   11. Looserock (LIVE) (mp3)

    Looserock
    LIVE på Ultrahuset 1983!

    Avundsjuka blickar
    som alltför ofta prickar
    de små hemliga ställen
    till vilka man får för få tillfällen
    och det hjälper ej att va' morsk
    om man är född till torsk

      Det blir en looserock
        för dig som tappat tjejen
      blir en looserock
        eller inte får upp grejen
      en looserock
        för dig som sitter själv och pillar
      looserock
        för alla dumma, fula killar
      - även gamlefar, när han sin dagliga tar
      får makt att dra i takt till denna looserock

    När jag ser vackra folket i par
    tänker jag: Nån av dessa dar
    ska vackra folket även
    få närkontakt med NÄVEN!
    Att nån nitar såna svin
    det är fanimej på ti'n

      Det blir en looserock ...

    Bäst att kirra en kontaktannons:
    "Tjugoårig ‘Superfonz’
    intelligent, snäll och gullig
    söker rivig brutta som är lagom mullig
    Du ska inte käfta mot
    och du ska kunna baka bullar
    och inte väcka grannen när vi ..."

      Det blir en looserock ...

    Glider ner till tjorren 
    (Messerschmitt: Dialektalt uttryck för "kiosken".)
    - lite papperskul för snorren
    Ligger sen länge vaken
    med ett stadigt grepp om saken
    Men i morgon klockan tre
    blir det poseringsateljé
    - och en släng av gonorré

      Det blir en looserock
        för dig som tappat tjejen
      blir en looserock
        eller inte får upp grejen
      en looserock
        för dig som sitter själv och pillar
      looserock
        för alla dumma, fula killar
      - även gamlefar, när han sin dagliga tar
      får makt att dra i takt till denna looserock

    ©1983 Peter Oltersdorf

Kommentar: "Superfonz? - Huh?!" kanske någon tänker. - Lugn, jag ska förklara: Under den här tiden så sändes den amerikanska TV-serien Gänget och jag (Happy Days), en sit-com om några ungdomar under det amerikanska femtiotalet (eller tidiga sextiotalet) och där en av karaktärerna var "Fonzie" - eller "The Fonz" - förtjänstfullt spelad av Henry Winkler, en supertuff rocker i skinnpaj med brylcreme i håret.

Figuren blev mäkta populär i Sverige, vilket förstås månglarna tog fasta på. Bland annat yttrade detta sig i att klädfirman Gul & Blå sålde t-shirts med tryck där det stod "Superfonz". Min kära mamma hade en märklig fäbless för tröjor med motiv, åtminstone på dem hon köpte åt mig. Det var bilar, båtar, ränder och diverse omotiverade mönster på det mesta jag fick av henne. De flesta plaggen åkte rakt in i garderoben, eller in i byrålådan - men tröjan som det stod "Superfonz" på hade jag som reservtröja. Jag brukade vända tröjan ut och in för att den var så löjlig.

Dessutom var jag knappast lika ball som "The Fonz". - Tydligen var jag inte heller tillräckligt ball för den berusade mannen i publiken, som uppmanade mig att "sjunga med kuken" (eller vad han nu sa), varvid jag replikerade: "Jag ska försöka, men jag har så liten snopp!" - För övrigt: Kan man sjunga mer med kuken än så här ..?

    Messerschmitt: Tydligen så brukades det nedre huvudet även vid stavningen! "Loose" betyder "lös", medan "lose" betyder "förlora", även om orden uttalas (nästan) likadant. - Loser!


    Paria

    • Anders - Trummor
    • Kristian - Saxofon, gitarr
    • Per - Orgel, tamburin, sång
    • Peter - Bas
    • Jag - Gitarr, sång
       

Tillbaks till 1982

Tillbaks till 2004, återträffen


Tillbaks till 1983

Tillbaks till 1984

Till registret

Mefistos Bröder Le Slip Shylock Lantmännen Payback
Och så min egen musik ...