Ny bok, gamla idéer
En del av förvirringen hos komponentföretagets personal, angående vem som gjorde vad, kom sig måhända av att även bemanningsfirman hade rätt förvirrade idéer om vad som ingick i godsmottagningens arbete. Komponentföretaget hade nämligen haft ett anbudsförfarande där de olika arbetsuppgifterna delades upp mellan städfirman, bemanningsfirman, samt den firma som skötte fastigheten. Den dåvarande "storchefen" för bemanningsfirman lär, enligt vad min handledare berättade, ha dykt som en hök över de fullständigt väsensskilda arbetsuppgifterna. Hon lade in anbud på nästan allt som fanns.
Denna anbudsiver ledde till slut fram till en del konstigheter. Städfirman ansvarade för möblering och internflyttningar - utom för uppsättandet av whiteboards! Dessa skulle sättas upp eller flyttas mellan olika rum av oss på godsmottagningen. Fastighetsskötarna ansvarade för allt som hade med fastigheten att göra - utom flaggningen, som skulle skötas av oss på godsmottagningen! Ifall den förra "storchefen" hade fått som hon ville så hade godsmottagningen också ansvarat för inköp av reservdelar till toaletterna.
Min handledare drog lite på munnen när han berättade detta. Han visade mig en diger katalog, vars innehåll listade olika toaletter och deras tillbehör i välgjorda illustrationer. Han sa att han hade behållit den som ett minne av den förra "storchefen". Möjligen var han ironisk. Godsmottagningens arbetsuppgifter utgjorde något av ett lapptäcke ändå, med eller utan toalettinköp. Jag började behärska jobbet ordentligt ungefär vid den tid då min handledare slutade till sommaren. Sommartid var arbetet hursomhelst synnerligen stillsamt.
Mitt arbete med hemsidan låg trots detta nere under sommaren, fast indirekt fortsatte det ändå genom att jag läste om saker som senare skulle komma med på min hemsida, fast det visste jag inte då. Bland annat hade Mamma fått en bok i julklapp året innan, Dan Browns bästsäljande thriller "Da Vincikoden". Jag lånade boken av henne och läste ut den rätt snart. Mitt intresse för boken handlade inte om dess litterära kvaliteter. Det var en habilt skriven thriller som kändes som ett filmmanus för en amerikansk storfilm redan som bok. Det intressanta var istället bokens idéinnehåll.
Bokens huvudpersoner är en hemlighet på spåren och en hemlig organisation jagar dem för att hindra att de får tag i hemligheten. - Du har sett det förr! Men den hemlighet som bokens huvudpersoner jagar efter är något utöver det vanliga, nämligen bevis på att Jesus inte dog på korset, samt att han var gift med Maria Magdalena, som också bar och födde deras gemensamma barn!
Idén bakom boken var emellertid inte Dan Browns egen, utan den hade han fått ifrån en annan bok - "Heligt blod, Helig Gral". Det var en slump att jag kom att läsa också den boken. Jag fick ingen längre sommarsemester det här året, eftersom jag inte hade jobbat så länge. Någon helg under sommaren, ifall det nu var i anslutning till semestern eller inte, så for jag ner till Annika. Inför avfärden så hade jag, under över alla under, en gnutta tid till övers på Centralen innan tåget skulle gå. Jag knallade in på pocketshoppen och tittade runt. Jag kom att köpa boken som reselektyr.
Den här gången for jag inte till Helsingborg, utan till Hultsfred där Annika skulle ha en stor fest. Det var en lång och lite seg resa, så jag hann läsa merparten av denna tegelsten till bok, med dess kontroversiella innehåll om Jesus - om hur han och Maria Magdalenas barn och i sin tur deras ättlingar blivit till en dynasti av kungligt (gudomligt?) blod på Frankrikes tron under tidig medeltid. För västerlänningar som vuxit upp med de vanliga berättelserna om Jesu död på korset så låter det hela förstås som rent påhitt. Men "påhittet" är förankrat inom tidig gnostisk kristendom, ifrån de första århundradena efter Kristi födelse. Många har förtäljt om detta, men det är som sagt segrarna som skriver historien - och segrarna var den ortodoxa kyrkan och senare också den katolska.
Eftersom de kätterska rörelserna inom kristendomen gradvis marginaliserades intill försvinnandets gräns så kvarlevde denna syn på Jesus, att han varit gift och familjefar, endast hos ett fåtal trogna som höll sin tro hemlig för det stora flertalet. Dock har dessa "heresier" trots detta kommit upp till ytan vid olika tillfällen. Eftersom människor i gemen har mycket kort minne och eftersom det kyrkliga etablissemanget, oavsett om detta varit ortodoxt, katolskt eller protestantiskt, alltid gjort sitt bästa för att undertrycka avvikande uppfattningar om Jesus, så har "nyheten" kommit som en chock varje gång. 1963 lanserade, eller rättare sagt återlanserade, forskaren Hugh Schonfield samma idé i sin bok "The Passover Plot" vilket ledde till ett ramaskri. Samma ramaskri mötte förstås "Heligt blod, Helig Gral" när den först kom ut 1982.
Inom västerländska esoteriska rörelser har dessa och liknande idéer funnits som en underström under två årtusenden. Det är överhuvudtaget märkligt hur lite vi lär oss om västerlandets mystik i skolorna. De studier, i bland annat historia och konsthistoria, som jag bedrev under åttiotalet på folkhögskola berörde inte alls exempelvis frimureriet, rosencreutzarna, kabbala eller annan esoterisk historia. Väldigt mycket av västerlandets konst blir obegriplig ifall man inte känner till Bibelns berättelser, liksom den också blir ifall man inte är bekant med grekisk (och romersk) mytologi, samt med västerländska mystika strömningar och idéer.
"De små tingens gud"
Sommaren blev alltså en tid för inhämtning och återhämtning. I september blev jag tillsvidareanställd. Detta skapade en mycket ambivalent känsla hos mig. I åratal hade jag gått ifrån den ena pajasverksamheten till den andra, ifrån den ena underbetalda låtsasanställningen till den andra, ifrån åtgärd till åtgärd. Den senaste reguljära anställning jag hade haft var på Sida 1999 och den senaste tillsvidareanställningen var på reklamfirman 1991 och den hade jag själv sagt upp mig ifrån! Jag var helt enkelt inte en del av den ordinarie arbetsmarknaden och jag hade inte heller förväntat mig att jag någonsin skulle bli det. Möjligen hade jag ingen större lust heller. Men nu var jag alltså tillsvidareanställd. Nu skulle jag alltså gå här och dra postvagnen fram till pensionen. Fy fan!
Samtidigt började jag motvilligt att trivas en smula. Jag började gå in för att ge så god service jag kunde, för att göra mitt jobb så bra det bara gick. Detta hängde samman med en insikt som jag gjorde under denna tid - och med konstiga sammanträffanden (igen!). Vart jag än gick, ute på stan till exempel, så tycktes jag stöta ihop med människor som behövde hjälp med vardagens små futiliteter. Folk tappade saker, bar på något tungt, frågade efter vägen. Jag hittade ett passerkort i Kista centrum, vars ägare jag spårade - och så fortsatte det. Det kändes som att jobbet var en integrerad del av detta skeende.
Det finns en boktitel som fastnat i min hjärna: "De små tingens gud." Visst lider jag av hybris, men jag skulle nog inte vilja gå så långt som att kalla mig för en gud. Däremot så började jag se mig själv som "de små tingens människa". Den insikt jag fick, i samband med detta skeende, var att jag sannolikt aldrig skulle uppnå något av det jag drömt om som ung och ung vuxen. Jag skulle aldrig komma att jobba med musik, jag skulle aldrig komma att ha några pengar, skulle aldrig få en karriär, inga framgångar - och jag skulle aldrig få en familj; aldrig göra det största som en människa kan göra i sitt liv, nämligen att bereda väg för det liv som kommer efter.
Mitt hopp hade stått till något annat, till en Guds uppenbarelse, till en annan sorts liv. Allt eftersom året gick så började jag känna en djup uppgivenhet när det gällde Gud. Tecknen hade hopat sig i tretton års tid, men det hände inget. Jag började alltmer tro att Gud aldrig skulle komma in i mitt liv. Jag hade förväntat mig att något skulle ske, men det hände ingenting. Jag trodde inte ens att jag längre var kapabel att välja Gud. Kanske ska jag snarare säga, att välja den hängivet tjänande vägen. Det var nämligen också under denna tid, då jag gradvis givit upp tanken på ett stort andligt steg i mitt liv, som jag också delvis ändrade fokus.
Jag bestämde mig för att ägna mig åt vardagen, inte åt de stora tingen. Jag skulle gå en "liten väg". Jag insåg nämligen att jag är den människa jag väljer att vara, oavsett om Gud existerar eller inte - och alldeles oavsett om jag själv och allt det jag gjort i mitt liv finns noterat någonstans, eller om det bara försvinner in i evig tomhet och glömska. Jag kom underfund med att jag kunde välja den tjänande vägen i alla fall, att jag var den människa jag valde att vara i varje enskilt ögonblick. Ögonblicket är nämligen mitt! Nu och alltid, så länge jag lever.
Vem ville jag då vara? Kunde jag, så att säga, välja Gud även om Gud inte valde mig, även om alla tecknen under årens lopp inte tycktes göra annat än att rabbla fram arketypisk rappakalja? Jag fann mig plötsligt vara ensam i ett likgiltigt kosmos, ensam med mitt medvetande, instängd i mig själv. Jag var oförmögen till de stora gärningarna, så jag fick ägna mig åt de små. Jag kunde inte längre bara sitta och vänta på något stort!
Men ändå så undrade jag över varför alla dessa människor korsade min väg, alla de som tycktes behöva hjälp med småsaker. Jag hade ingen aning, men jag trodde mig se hur mitt framtida liv skulle bli. Jag såg hur min återstående livsgärning skulle komma att bestå av göranden som var så små att de bara, på sin höjd, kunde bli marginalanteckningar och fotnoter i andra människors liv. Mitt liv skulle skingras! Det var kanske detta som "Döden" betydde, åtminstone i mitt liv. Min energi skulle komma att sippra ut i formen av små droppar.
Hav och floder bär namn. Till och med ett gyttjigt och lite smålöjligt dike som Bällstaån är namngivet. Men ingen minns en enstaka regndroppe. Även ifall man kanske minns en enstaka droppe på kinden under en alldeles särskild dag i sitt liv, så kommer den aldrig att bära ett namn. Anonym ska den dunsta bort och så småningom glömmas. Jag kommer att tänka på en av bandet Bob Hunds albumtitlar: "Jag rear ut mitt liv, allt ska bort!".
Jag skulle alltså bli tvungen att acceptera min osynlighet. Jag har alltid varit osynlig, en filmduk på vilken andra människor projicerat en bild av mig som de själva fabricerat. De har gjort mig till mobboffer, till mobbare, till intelligent, till dum, till en språklig talang, till matematiskt obegåvad, till ett snällt barn, till ett jobbigt barn, till en dålig anställd och till en bra anställd. Framför allt så har de nästan alltid tillmätt mig en agenda. Men jag har ingen.
Jag vill bara vara en fri människa, det är allt. Ifall jag vill bli rik så är det endast av det skälet att jag vill vara oberoende, att jag vill vara fri. Jag vill inte dominera någon och vill inte bli dominerad av någon. Jag vill inte vara chef. Jag vill inte ha makt. Inte heller vill jag vara någons undersåte. Jag hatar alla maktspel mellan människor, men vart jag än vänder mig så möter jag ängsliga människor på sin vakt emot allt och alla.
Det är som ett slags paranoia. Ständigt försöker de lista ut vilka avsikter jag kan tänkas ha, vilken min agenda är. De är livrädda för att någon ska beröva dem den position som de har skaffat sig, eftersom den, mer eller mindre, hänger samman med deras identitet - alltså med hur de (tror att de) uppfattas av andra. De är livrädda för att någon ska dra ner byxorna på dem. De är livrädda för att avslöjas, livrädda för att deras identitetsbygge ska rämna i en kollision med sanningen. De gömmer sig i hierarkierna, de gömmer sig i kostymer och arbetskläder. De gömmer sig bakom titlar och filofaxer, palmtops och pappersbelamrade skrivbord.
Jag tror det skrämde människorna på min arbetsplats att allt detta var utan värde för mig. Jag hade ingen relation till det. Jag hade aldrig anpassat mig till arbetslivet, jag hade helt enkelt inte varit där tillräckligt länge, åtminstone inte under någon längre sammanhängande tid. Jag hade byggt upp min identitet utifrån mig själv, eftersom det aldrig funnits någon - åtminstone under en längre sammanhängande tid - som kunnat spegla mig. Jag var mig själv, inte för att jag med säkerhet visste vem den personen var, men för att jag saknade referenspunkterna för att kunna anpassa mig till en förväntad roll. Jag var ingen riktig anställd. Jag var jag.
Detta gjorde mig på sätt och vis till en fri man. Jag var ingens slav. Jag behandlade alla lika. Däremot VALDE jag att vara en människornas tjänare, både på jobbet och utanför det. Men det höll inte, för samtidigt började jag nämligen bli arg. Vår chef på bemanningsfirman hade, i sin rädsla för att förlora entreprenaden, prutat på priset för våra tjänster, vilket dels gjorde oss färre, dels reducerade arbetstiden för en av oss. Denna neddragning skapade ett slags stress samtidigt som ambitionen var att allt skulle fortgå som vanligt.
Jag ska försöka förklara skälet till den ilska som började växa inom mig. Jag tycker om att hjälpa till. Det handlar inte - vilket många säkert förmodar - om att jag fiskar efter beröm och/eller uppskattning. Detta är inte skälet. Skälet ligger istället i verksamheten som sådan. Jag ger mig själv värdet av den verksamhet jag utför. Jag är till för någon, alltså existerar jag. Gör jag inte detta så är jag bara ett singulärt medvetande i ett meningslöst kosmos. Själva givandet av något, hur litet eller obetydligt detta än må vara, blir till en glädje i sig för givaren.
När Tage Danielsson låter sin Karl-Bertil Jonsson ge en flaska rakvatten till en gammal kärring och Sartre på franska åt en diversearbetare på ölkaféet (även om det senare förmodligen är en idé hos filmens tecknare Per Åhlin) så är uppenbarligen inte gåvan vitsen, utan givandet! Föreställer man sig emellertid att Tage Danielsson skulle ha skrivit en "Karl-Bertil 2 - återkomsten" där alla mottagare av gåvor nu hade vant sig vid dessa som något normalt - och börjat ställa krav på gåvornas innehåll - så får vi ett helt annat läge. Då får vi istället det läge av orimliga förväntningar som min arbetsgrupp och min närmaste chef började uppvisa. Ju mer jag ställde upp, ju mer fordrades. Arbetet var ett svart hål som slukade alla insatser, men som aldrig gav något ifrån sig.
Vår "slimmade" arbetsgrupp skulle ha behövt en kulturell omställning för att kunna hantera neddragningen, men någon sådan ägde aldrig rum. Allt skulle fortgå som vanligt. Vår gruppledare, alltså "lillchefen" - inte att förväxla med "storchefen" som var den som tecknade (bland annat vårt nya bantade) kontrakt - stod inför utmaningen att organisera och leda arbetet under nya förhållanden, men valde att gräva ner huvudet i sanden. Vår ordinarie arbetsgrupp bestod nu av två receptionister, en godsmottagare (lilla jag), lillchefen samt en IT-assistent på 75 %.
Lillchefen hade motvilligt förstått att villkoren ändrats, men drog aldrig slutsatsen att denna förändring skulle omfatta hela arbetsgruppen. Det vill säga att ifall man drog ner kapaciteten i ena änden, så behövde man tillföra lite kapacitet i den andra änden för att uppnå jämvikt vad gällde neddragningens effekter. Jag noterade att jag nu blivit helt ensam om mina arbetsuppgifter och att det inte fanns någon tillräckligt kunnig ersättare i händelse av exempelvis sjukdom. Jag frågade lillchefen hur vi skulle göra ifall jag blev sjuk. Hon svarade: "Du får inte bli sjuk!" (Sic! - eller snarare "Sick"!)
Planen för att hantera mina semestrar var lika genial. Jag skulle ha mobilen påslagen under semestern, samt förstås även vid sjukdom, så att mina kollegor kunde nå mig ifall de hade frågor. - Anledningen till att de kunde tänkas ha frågor om mitt arbete var att de inte kunde mitt arbete. Anledningen till att de inte kunde mitt arbete (ordenligt) var att de sällan eller aldrig utförde det. Situationen var alltså absurd.
Eftersom godsmottagningen hela tiden skulle vara bemannad så var jag beroende av att någon av kvinnorna (för nu var jag ende man) löste av mig under postrundorna och lunchen. Det kan man ju då tycka vore ett utmärkt tillfälle att, i lärdomssyfte, emellanåt utföra någon av godsmottagningens arbetsuppgifter. Ifall de hade gjort detta så skulle det i slutändan ha förvandlat dem till en kunnig och fungerande backup. I stället så kom de ner till godsmottagningen och antingen slappade, eller så satt de surt och tittade på klockan för att de ville gå upp till sitt. Sedan hade de dessutom mage att klaga hos storchefen när jag inte påbörjade eller slutförde postrundorna fort nog!
Detta var alltså det sätt på vilket neddragningen skulle hanteras. Jag skulle vara tillgänglig till 100 % även under ledighet och sjukdom, medan resten av "teamet" i det närmaste skulle förbli opåverkat av neddragningen. Tanken på att skapa en fungerande backup fanns inte förrän jag gick till storchefen och påtalade det vanvettiga i min arbetssituation. Detta resulterade inte i särskilt mycket, förutom att brudarna blev ännu surare och började snacka skit bakom ryggen. Det blev ett tungt år, med en ständig kamp för vettiga arbetsvillkor.